Vedligeholdelse
B-ordningen - kort fortalt
Din afdeling følger den såkaldte B-ordning for vedligehold. Her er den helt korte version:
Med B-ordningen følger en form for ”tvungen” opsparing, hvor du hver måned betaler et beløb sammen med huslejen til en konto for indvendig vedligeholdelse. Hvis der er sparet nok penge op, så kan du fx bruge dem til at få malet din bolig.
Du kan gøre det selv og få dækket materialer (ikke egen arbejds-løn). Eller du kan betale en håndværker.
Den anden store forskel i forhold til A-ordning er, at boligen ikke skal istandsættes, når du flytter – medmindre der er mislighold el-ler et arbejde som afdelingen betaler. Når du har opsagt boligen, kan du ikke længere disponere over boligens vedligeholdelses-konto. Den nye lejer overtager boligen, som den er sammen med saldoen på vedligeholdelseskontoen.
GENERELT
Vedligeholdelsesreglementet træder i stedet for eller supplerer de bestemmelser om vedligeholdelse og istandsættelse, som står i lejekontrakten. Ordlyden i vedligeholdelsesreglementet har dog altid forrang for lejekontrakten.
Beboerklagenævn
Uenighed om henholdsvis udlejerens og lejerens opfyldelse af pligten til at vedligeholde og istandsætte boligen kan indbringes for beboerklagenævnet af begge parter.
VED INDFLYTNING
Boligen stilles til rådighed i god og forsvarlig stand ved lejemålets begyndelse. Boligen kan ikke forventes at være nyistandsat.
Syn ved indflytning
Ved lejemålets begyndelse foretager udlejeren sammen med tilflytter et indflytningssyn. Her vurderer man, om boligens vedligeholdelsesstand er i overensstemmelse med den gældende standard i afdelingen og for denne type bolig. Lejeren indkaldes til synet.
Indflytningsrapport
Ved indflytningssynet udarbejder udlejeren en indflytningsrapport, hvor lejeren kan få tilføjet eventuelle bemærkninger. Kopi af indflytningsrapporten udleveres til lejeren ved synet. Hvis lejer ikke er tilstede ved synet eller ikke vil kvittere for modtagelsen af kopien, ja så sender udlejer indflytningsrapporten til lejer.
Fejl, skader og mangler
Hvis tilflytter ved overtagelsen konstaterer fejl, skader og mangler, skal det skriftligt påtales over for udlejeren senest 2 uger efter lejemålets begyndelse.
Udlejeren kan vurdere, at en eller flere af de påtalte fejl, skader og mangler er uvæsentlige og derfor ikke skal udbedres. Tilflytter hæfter ikke for sådanne fejl, skader og mangler ved fraflytning.
I BOPERIODEN
Boligens vedligeholdelseskonto
Udlejeren vedligeholder boligen indvendigt med maling, tapetsering og gulvbehandling i boperioden.
Vedligeholdelse kan udføres, når udgifterne kan dækkes af boligens vedligeholdelseskonto og skal foretages så ofte, at boligen ikke forringes, bortset fra almindeligt slid og ælde.
Til dækning af udgifterne indbetaler lejeren et månedligt beløb via huslejen på boligens vedligeholdelseskonto. Udlejeren fastsætter beløbet.
Vedligeholdelsen udføres af udlejeren på lejerens foranledning. Lejeren kan også selv udføre vedligeholdelsen mod dokumentation af afholdte udgifter.
Udgifterne til vedligeholdelse skal dokumenteres på boligens vedligeholdelseskonto. Saldoen på vedligeholdelseskontoen fremgår af den månedlige huslejeopkrævning.
Særlig udvendig vedligeholdelse
Have, fliseareal, hæk, beplantning og forhave, der hører til lejemålet, vedligeholdes af lejer.
Udlejeren kan indgå individuel skriftlig aftale med lejeren om øvrigt særlig udvendig vedligeholdelse.
Udlejerens vedligeholdelsespligt
Det påhviler udlejer at holde ejendommen og det lejede forsvarligt ved lige.
Udlejeren vedligeholder og foretager nødvendig udskiftning af ruder, vandhaner, elafbrydere, toiletter, vaskekummer, kogeplader, ovn, emhætte og lignende, der er installeret af udlejeren eller af en lejer som led i dennes råderet – med mindre der er tale om misligholdelse.
Udlejeren sørger for vedligeholdelse og nødvendig fornyelse af låse og nøgler.
Udlejeren afholder alle udgifter i denne forbindelse.
Udlejeren kan desuden beslutte at foretage anden indvendig vedligeholdelse i boligen.
Anmeldelse af skader
Hvis der opstår skader i eller omkring boligen, skal lejeren straks give be-sked til udlejeren. Hvis ikke udlejer får besked, så hæfter lejeren for de eventuelle merudgifter, som følger af den manglende anmeldelse.
VED FRAFLYTNING
Ingen istandsættelse ved fraflytning
Når boligen er opsagt, kan lejer ikke længere disponere over boligens vedligeholdelseskonto. Boligen istandsættes ikke ved fraflytning med undtagelse af istandsættelsesarbejde som følge af misligholdelse. Boligen afleveres til den nye lejer med det beløb, der står på vedligeholdelseskontoen på overdragelsestidspunktet.
Misligholdelse
Fraflytter afholder alle udgifter til istandsættelse som følge af misligholdelse.
Misligholdelse er, når boligen eller dele heraf er forringet eller skadet som følge af fejlagtig brug, fejlagtig vedligeholdelse eller uforsvarlig adfærd af lejeren, medlemmer af dennes husstand eller andre, som lejeren har givet adgang til boligen.
Det er også misligholdelse, hvis der er behov for ekstraordinær rengøring af hårde hvidevarer, inventar, sanitetsgenstande mv.
Syn ved fraflytning
Udlejeren foretager syn af boligen senest 2 uger efter at være blevet bekendt med, at fraflytningen har fundet sted. Fraflytter indkaldes skriftligt til dette syn med mindst 1 uges varsel.
Fraflytningsrapport
Ved synet udarbejder udlejeren en fraflytningsrapport, hvor det fremgår, hvis der er istandsættelsesarbejder som følge af misligholdelse.
Kopi af fraflytningsrapporten udleveres til fraflytter ved synet eller sendes til fraflytter sammen med overslaget.
Oplysning om istandsættelsesudgifter
Senest 14 dage efter synsdatoen modtager fraflytter skriftlig oplysning om den anslåede udgift til eventuel istandsættelse som følge af misligholdelse.
Endelig opgørelse
Udlejeren sender den endelige opgørelse over istandsættelsesudgifterne som følge af misligholdelse til fraflytter uden unødig forsinkelse. Opgørelsen angiver, hvilke istandsættelsesarbejder, der er udført, og hvad de har kostet. I den endelige opgørelse kan fraflytters samlede andel af eventuelle overskridelser ikke overstige 10 % i forhold til den først anslåede istandsættelsesudgift.
Arbejdets udførelse
Istandsættelsesarbejdet udføres på udlejerens foranledning.
Istandsættelse ved bytning
Ved bytning af boliger gælder samme bestemmelser som ved fraflytning.
SÆRLIGE REGLER FOR INDVENDIG VEDLIGEHOLDELSE
Stuer, værelser og entre
Vægge i stuer/værelser/entre er ved indflytningen tapetseret med rutex, der er malet.
Vægge kan vedligeholdes med dækkende plastvægmaling af god kvalitet.
Lofter kan behandles med dækkende plastmaling af god kvalitet (5).
Køkken
Vægge er tapetseret som stue og kan malerbehandles med plastmaling af god kvalitet (glans 20).
Lofter kan behandles med dækkende plastmaling af god kvalitet (glans 5).
Badeværelse
Vægge har glasvæv uden for flisearealet, som kan behandles med speciel vægmaling til vådrum med glat overflade til afvaskning (glans 25).
Lofter kan behandles med dækkende plastmaling af god kvalitet (glans 5).
Træværk
Akrylmaling på vandbasis af god kvalitet.
Gulve
Trægulve rengøres med hårdt opvredet klud. Brug kun vand med mildt rengøringsmiddel.
Parketgulve/trappe vedligeholdes med mat vandbaseret gulvlak.
Vægfliser, gulvklinker og sanitet
Afkalkes jævnligt med gængse afkalkningsmidler.
STANDARD FOR VEDLIGEHOLDELSESSTAND VED OVERTAGELSE
Boligens standard ved lejemålets begyndelse
Boligen overdrages normalt til lejeren uden istandsættelse. Boligen fremtræder derfor vedligeholdt i et omfang svarende til det hidtidige forbrug på boligens vedligeholdelseskonto.
Boligen vil herudover kun blive istandsat efter lejerens overtagelse af boligen, hvor der efter udlejerens skøn er et ekstraordinært behov for det eller som følge af misligholdelse efter den fraflyttende lejer.
Istandsættelsesarbejde af denne karakter afholdes ikke over boligens vedligeholdelseskonto.
Slid og ælde
Boligen kan bære præg af almindeligt slid og ælde for et lejemål af den pågældende type og alder.
Farvevalg
Der kan ikke stilles særlige krav til farvevalg.