Din browser er af ældre dato, derfor kan der forkomme fejl på sitet

Klage

Har du problemer med en nabo?

I et boligområde bor vi tæt, og det betyder, at vi nogle gange – uden at ville det – kan komme til at genere hinanden. Heldigvis kan de fleste småproblemer løses med en god snak.

Start med en venlig samtale

Det er ofte lettere at finde en løsning, hvis man kender hinanden. Så begynd gerne med et hej og en rolig samtale. Her er nogle gode råd:

  • Tal om situationen – ikke om personen.
  • Fortæl, hvordan du oplever det, fx: “Jeg bliver utryg, når …” i stedet for “Du gør altid …”
  • Hold en venlig og rolig tone – det hjælper samtalen på vej.

Hvis I ikke kan finde en løsning

Nogle gange er det ikke muligt at blive enige. Så har du mulighed for at sende en klage til Boligkontoret Århus.

Har du brug for vejledning?

Inden du klager, er du velkommen til at kontakte vores administration. Vi hjælper dig gerne med at vurdere situationen og dine muligheder.

Sådan udformer du en klage

  • En klage skal være skriftlig – blandt andet fordi den kan komme til at indgå i en sag i beboerklagenævnet, boligretten eller fogedretten
  • Det er vigtigt, at du beskriver hændelsen detaljeret og angiver, hvilken beboer klagen vedrører.
  • Det kan styrke sagen, hvis flere beboere understøtter samme klage. Men man skal naturligvis kun klage over noget, man selv har oplevet og er generet af

Kan du være anonym?

Så længe sagen behandles internt hos Boligkontoret Århus, videregiver vi ikke dit navn. Hvis sagen skal behandles i beboerklagenævnet, boligretten eller fogedretten får den person, du klager over, dog indsigt i klagens indhold og afsender.

Selv om dit navn som klager ikke nævnes, kan Boligkontoret Århus ikke forhindre, at den, der modtager klagen, forsøger at gætte, hvor klagen kommer fra. I nogle tilfælde kan det være vanskeligt at forhindre, at der gættes rigtigt. Hvis der fx klages over bank i væggen, vil den, der klages over, sandsynligvis gætte på, at klagen kommer fra beboerne på den anden side af væggen.

I nogle tilfælde kan vi ikke behandle klagen, hvis du ønsker, at holde dit navn anonymt. Hvis der fx er tale om chikane fra en anden beboer, så kan vi sandsynligvis ikke reagere på denne klage, uden at den anden beboer bliver bekendt med, hvem der har klaget.

Hvad sker der, når du har klaget?

Vi vurderer som udgangspunkt din klage inden for 14 arbejdsdage. Udfaldet af klagen kan blive flere ting: Det kan være, vi afviser klagen, fordi vi ikke finder et klagesagsforløb retfærdiggjort. Det kan også være, vi ringer til den pågældende beboere og beder vedkommende om at vise mere hensyn. Endelig kan der være tale om henstillinger, advarsler, alvorlige advarsler, opsigelser af lejemålet og ophævelse af lejemålet.

Hvis problemet fortsætter

Hvis klager og vores henvendelser ikke har haft effekt, kan sagen sendes videre til beboerklagenævnet, i boligretten eller fogedretten, hvis vi sammen med vores advokat vurderer, at der er grundlag herfor. Der er ventetid i retsvæsenet, og der kan således godt gå nogen tid, når en sag ender der.

Det er en alvorlig sag at fratage en lejer sin bolig, og derfor vil Boligkontoret Århus om muligt forsøge at finde andre løsninger.

Du har også mulighed for selv at indbringe sagen for beboerklagenævnet. Det koster et mindre gebyr.

Du kan finde yderligere oplysninger på Aarhus Kommunes hjemmeside: Beboerklagenævnet

Kontakt

 

Hvis du har en klage over:

  • En beboer, der fx overtræder afdelingens husorden:
    klage@bk-aarhus.dk
    Alex Vejby Nielsen
    Tlf.: 87 39 39 08
  • Dit forbrugsregnskab
    bogholderi@bk-aarhus.dk
  • Din flytteopgørelse
    tekniskafd@bk-aarhus.dk

Boligkontoret Århus

Brendstrupgårdsvej 7

8200 Aarhus N

post@bk-aarhus.dk

87393939

Facebook

Linkedin

CVR: 30968301

Åbningstider

Mandag & onsdag: 10.00-12.00

Tirsdag: Lukket

Torsdag: 13.00-16.00

Fredag: Lukket

Telefontider 

Mandag - onsdag: 10.00-14.00

Torsdag: 12.00-17.00

Fredag: 10.00-12.00

 

Vagttelefon

Hvis uheldet er ude uden for vores åbningstid
- KLIK HER!

BANKOPLYSNINGER 

EAN-nummer: 5790002127168

IBAN: DK1530004806267074

BIC/SWIFT: DABADKKK

Bankkonto: 3627 4806267074

 

 Persondatapolitik

Cookies