Flyttehjælp
Flyttefirma
- Din flytning sker gennem et flyttefirma, som Boligkontoret Århus har valgt.
- Flytning gennem flyttefirma er kun gældende inden for Aarhus Kommune.
- Du skal selv aftale flytning med flyttefirmaet. Flytning skal foretages på en hverdag. Flyttefirmaet tager kontakt til dig.
VIGTIGT: Hvis du ændrer aftalt flyttetidspunkt senere end 14 dage før flytning eller er forsinket på den aftalte flyttedag, vil ekstra omkostninger til flyttefirmaet blive pålagt dig. Kan flytningen ikke foretages på den aftalte flyttedag, og flytning derfor må aflyses, har du gjort brug af din flyttehjælp og flytning er derefter for egen regning.
- Du skal selv pakke dine ting ned og ud - herunder adskille/samle møbler og nedtage/opsætte inventar. Flyttekasser til nedpakning, udlånes og leveres til dig af flyttefirmaet sammen med en flyttevejledning.
VIGTIGT: Du skal følge flyttefirmaets flyttevejledning. Hvis flyttefirmaet beskadiger dine ejendele under flytningen, er flyttefirmaet forpligtet til at betale erstatning. Du skal kunne bevise, at det er flyttefirmaet, der har lavet skaden, før du kan få erstatning, og reklamere til flyttefirmaet inden for 14 dage efter din flytning. Hvis I er uenige, er det et privat søgsmål mellem dig og flyttefirmaet.
Flytte selv
Hvis du selv står for flytningen og ikke benytter flyttefirma, kan du i stedet få udbetalt en kontant godtgørelse (flyttegodtgørelse).
Flyttegodtgørelsessatser:
1-værelses lejlighed: 3.000 kr.
2-værelses lejlighed: 4.000 kr.
3-værelses lejlighed: 5.000 kr.
4-værelses lejlighed: 6.000 kr.
Øvrige flytteudgifter
Hvad dækkes?
- Hvis du er ældre, svagelig eller handicappet og ikke selv kan eller kan få hjælp til at pakke boligens indbo ned, kan der ydes ekstra flyttehjælp. Lægeerklæring kan kræves påvist.
- Gebyrer for flytning af internet/tv/telefon. Dokumentation for betalte gebyrer skal sendes til Boligkontoret Århus.
- Flytning af opvaskemaskine gælder kun, når du selv har betalt for installation i din nuværende bolig. Ved midlertidig genhusning flyttes din opvaskemaskine ikke med, medmindre din bolig bliver en tilgængelighedsbolig.
Hvad dækkes ikke?
- Ned/udpakning samt nedtagning/opsætning af indbo.
- Indbo til ny bolig, eksempelvis nye gardiner, møbler, hårde hvidevarer - heller ikke selv om det ikke passer til den nye bolig.
- Udgifter der ikke er dokumenterede.
- Udgifter der ikke er relateret til flytningen.